سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولیدکننده داکت اسپلیت، چیلر و تهویه مطبوع

فروشگاه تولیدی انواع سیستم های تهویه مطبوع، داکت اسپلیت، فن کویل، چیلر، مینی چیلر، هواساز و تجهیزات سردخانه ای با امکان خرید اینترنتی و ارسال به سراسر کشور
نظر

 آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع

تهویه مطبوع یک سیستم است. در این سیستم یا فرایند، تجهیزات مربوط به تأمین و بهبود کیفیت هوا به صورت زنجیره وار فعالیت می کنند تا هوای مناسب به شما برسد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در هنگام تجهیز یک آپارتمان، منزل و یا کارخانه صنعتی، همیشه این سوال به وجود می‌آید که بهترین سیستم تهویه مطبوع برای من کدام است؟ برای سرمایش و گرمایش از چه ابزاری استفاده کنم؟ کدام مدل چیلر برای من مناسب‌تر است؟ و دیگر سوالاتی از این دست که در این مطلب به برخی از آنها پاسخ خواهیم داد.

 آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم که تهویه مطبوع یک سیستم است. در این سیستم یا فرایند، تجهیزات مربوط به تأمین و بهبود کیفیت هوا به صورت زنجیره وار فعالیت می‌کنند تا هوای مناسب به شما برسد.

فرآیند تهویه مطبوع به صورت خودکار یا ثابت، شرایط هوای محل یا محفظه خاصی را مطابق نیاز شما نگاه می‌دارد.

قدم اول در تشخیص بهترین سیستم تهویه مطبوع نوع کاربرد و کارایی مورد انتظار از محصول است. دومین قدم، تعیین بودجه در نظر گرفته شده برای این منظور است و قدم بعدی نیز، شناخت انواع دستگاه‌ها و انتخاب از میان آنهاست.

داکت اسپلیت

یکی از مرسوم ترین سیستم‌های تهویه مطبوع، که شاید بهترین انتخاب برای شما نیز باشد، داکت اسپلیت است. اسپلیت یا همان کولرگازی کارایی مشخصی برای همه شما دارد. تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت را می‌توان شکل بهره برداری از آن جستجو کرد.

می‌توان گفت که داکت اسپلیت ها، برخلاف کولرگازی از یک یونیت یا دستگاه داخلی استفاده می‌کنند. برعکس کولرگازی، در داکت اسپلیت، هر فضا یا اتاق یک دستگاه جداگانه وجود ندارد و دمای محیط از یک منبع داخلی تنظیم می‌شود.

سیستم داکت اسپلیت به علت وجود کویل آب گرم در یونیت داخلی، و چرخش آب گرم موتورخانه یا پکیج، گرمای هوا از طریق فن تأمین می‌شود. در حالی که سیستم اسپلیت، از برق و کمپرسور برای این منظور استفاده می‌کند.

به همین دلیل در داکت اسپلیت ها، یونیت خارجی یا همان کمپرسور در فصل زمستان از مدار خارج می‌شود که در گرمایش به صرفه تر است.

 آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع

مزایا و معایب داکت اسپلیت

به نظر می‌رسد؛ خرید داکت اسپلیت یکی از بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع باشد، اما استفاده از آن با چالش‌هایی همراه است. اولین موضوع دمای یکسان محیط‌های گوناگون است. یعنی هنگام روشن شدن دستگاه، دمای آشپزخانه، پذیرایی و اتاق‌ها به حد یکسانی می‌رسد که شاید نیاز نباشد!

موضوع بعدی که از همین مورد اول نشأت می‌گیرد، مصرف بالای انرژی است. مثلاً هنگامی که قصد استفاده از اتاقی را ندارید، اما گرمایش یا سرمایش آن به دمای سایر اتاق‌ها می‌رسد و همین موضوع باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود.

صدای این دستگاه به علت وجود فن بزرگ‌تر نسبت به سایر دستگاه‌ها نیز مقداری بیشتر است.

فن کویل ها

در ادامه بررسی بهترین سیستم تهویه مطبوع برای شما، سراغ فن کویل ها می‌رویم. نقطه شایان ذکر اینکه فن کویل به صورت مستقل عمل نمی‌کند. در واقع فن و کویل به عنوان بخشی از فرایند سرمایش و گرمایش ساختمان و جزوی از سیستم تهویه مطبوع است.

نحوه عملکرد این بخش از تهویه مطبوع، به این شکل است که آب سرد تولیدی توسط چیلر یا مینی چیلر در نیمه اول سال، و آب گرم موتورخانه یا پکیج در نیمه دوم سال وارد فن کویل می‌شود.

سپس هوای اتاق‌ها درون فن کویل کشیده می‌شود و پس از تغییر دمای هوای دریافتی بوسیله لوله‌های آب، هوای مطبوع با دمای مورد نیاز به اتاق توسط فن دمیده می‌شود.

انواع فن کویل

در فرایند شناخت بهترین سیستم تهویه مطبوع، شناخت دسته بندی فن کویل ها ضروری است. فن کویل ها در دو شکل کلی دسته بندی می‌شوند. شکل اول در نوع لوله کشی آنهاست و شکل دوم در ساختار طراحی آنها.

در شکل اول فن کویل به دو دسته بندی دولوله و چهارلوله تقسیم می‌شود. به صورت معمول در سیستم خانگی از دو لوله استفاده می‌شود که در آن، یک مسیر برای ورود آب گرم و سرد و یک مسیر نیز برای خروج آب استفاده می‌شود.

فن کویل ها در یک دسته بندی دیگر به زمینی، دیواری، سقفی کاستی، سقفی توکار و سقفی کانالی پرفشار نیز تقسیم می‌شوند. هر کدام از انواع این فن کویل ها مزیت‌ها و معایبی به همراه خود دارند.

 آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع

چیلر چیست و چه کارایی در تهویه مطبوع دارد؟

می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که چیلر چیست؟ چیلر به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که به صورت خلاصه، خروجی آنها طی یک فرایند ترمودینامیکی، آب سرد خواهد بود.

چیلر گرما از محیطی جذب و به محیط دیگر انتقال می‌دهند و در این فرایند، آب خنک می‌شود. چیلرها هم برای تهویه مطبوع هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم برای مصارف صنعتی که نیاز به خنک شدن آب دارند، مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

چیلرها به صورت کلی به دو دسته دیگر جذبی و تراکمی نیز تقسیم می‌شوند که هر کدام به صورت مفصل، زیرشاخه‌های متنوعی دارند.

جمع بندی تهویه مطبوع

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به صورت مختصر و مفید، شما را با بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع آشنا کنیم. اما به یقین برای مشاوره و همچنین تصمیم گیری برای خرید سیستم تهویه مطبوع، داکت اسپلیت، چیلر و فن کویل می‌بایست کارشناسان خبره و مهندسان زبردست همراه شما باشند تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود. پیشنهاد ما استفاده از مشاوره تلفنی و آنلاین ما در آرتانسیم به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان تهویه مطبوع در ایران و خاورمیانه است.